Thursday, October 14, 2010

Balasan bagi orang yang berbuka puasa Ramadhan tanpa keuzuran


  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين،
وعلى آله وصحبه أجمعين                      

ü Daripada Abi Hurairah, Rasulullah  bersabda:

مَنْ أفْطَرَ يَوْماً مِنْ غَيْرِ رُخْصَةٍ وَلاَ مَرَضٍ لَمْ يَقْضِ عَنْهُ صَوْمُ الدَّهْرِ كُلِّهِ وَإِنْ صَامَهُ
“Sesiapa yang berbuka satu hari puasa dari bulan Ramadhan tanpa sebarang rukhsah (keuzuran seperti musafir) ataupun sakit, tidak akan dapat menyamai puasa fardhu yang ditinggalkannya itu puasa selama hidup, sekalipun dia melaksanakan hak – hak berpuasa.”

ü Abi Umamah al Bahili berkata: Saya mendengar Rasulullah bersabda:

“Ketika saya sedang tidur datang dua orang lelaki (malaikat yang berupa lelaki) mengangkat saya dengan pangkal lengannya lalu membawa saya ke sebuah bukit yang sukar didaki. Lelaki itu berkata, “Dakilah! Saya berkata, “Saya tidak mampu mendakinya. Katanya lagi, “Kami akan memudahkan kamu mendakinya.” Saya pun mendakinya sehinggalah saya berada di bahagian yang rata. Tiba-tiba  kedengaran suara – suara yang amat kuat. Saya pun bertanya , “Suara apakah itu?” Lelaki itu berkata, “Itu ialah teriakan ahli neraka.” Kemudian lelaki itu pergi bersama-sama saya.

Tiba-tiba  saya berada dalam satu kaum yang dalam keadaan tergantung dengan keting-keting mereka (di atas) dan mulut-mulut mereka terbuka luas dan hancur, mengalir darinya darah. Baginda  bersabda, saya bertanya, “Siapakah mereka?” Lelaki itu menjawab, “Mereka ialah orang yang berbuka sebelum dihalalkan puasa mereka.”

Daripada Ibni Abbas (Hamad ibn Zaid berkata: Saya tidak mengetahuinya melainkan beliau telah mengangkatnya kepada Nabi ) berkata:

“Tali ikatan Islam dan asas-asas agama itu ada tiga yang diatasnya diasaskan Islam. Sesiapa yang meninggalkan salah satu daripadanya, maka dia adalah kafir dan halal darahnya. (Iaitu) penyaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, solat fardhu dan puasa Ramadhan.”


والله أعلم!                         

            
Panel Bahasa Melayu
Nurul Afrina Binti Abdul Rahman
Usrah STIAS.

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN USRAH

PENGENALAN USRAH
Program muzakarah usrah perdana stias telah dirasmikan pada tarikh 14 februari 2010 bersamaan 29 safar 1431 . Muzakarah usrah perdana ini diadakan 2kali setiap bulan pada hari ahad . Ahli usrah terdiri daripada pelajar- pelajar stias lelaki dan perempuan . Tujuan :
Tujuan diadakan muzakarah usrah perdana ini untuk memantapkan kefahaman dan pemikiran kepada pelajar – pelajar tentang manhaj serta method ahli sunnah wal jamaah di sekolah tinggi islam as sofa . Selain itu meniliti dan memahami wacana pemikiran pengasas sekolah Tinggi Islam as Sofa al fadhil As syeikh Tuan Guru Muhammad Fuad bin Kamaluddin al Maliki . Matlamat :
Melahirkan pelajar yang memahami serta menghayati manhaj ahli sunnah wal jamaah yang merupakan manhaj sekolah tinggi islam as sofa . Membentuk kader – kader ilmuan islam yang peka tentang isu – isu semasa dan seterusnya dapat menyumbang tenaga dan pemikiran di dalam dakwah islamiyah .Selain itu mengeratkan silaturrahim dan kasih sayang diantara pelajar .

DASAR MUZAKARAH USRAH

DASAR MUZAKARAH USRAH
“ muzakarah usrah bulanan stias sesi 2010 “
Dasar muzakarah usrah :
Al quran – hadith – ijma – qiyas .

RUJUKAN USRAH

RUJUKAN USRAH
Judul kitab : Agamamu Dalam Bahaya .
Pengarang : Al allamah Abu abdullah ‘Alawi al Yamani .
Diterjemah : As syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin al Maliki .
Rujukan : I’tiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah .
Pengarang : Al allamah Muhammad Mukhtar Ibn ‘Atorid .
Diterjemah : As syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin al Maliki .

BULETIN MINGGUAN USRAH STIAS

BULETIN MINGGUAN USRAH STIAS